Tulostusversio

2/2010

Verkkokauppa, osa 2: Kauppiaan muistilista

Teksti: Markus Salminen

 

Asiakastietojen hallinnointi:

  • Organisoi tietosuojatoiminta
  • Ota tietosuoja mukaan tietojärjestelmien kehitys- ja projektinhallintamalleihin
  • Huolehdi tietojen laadusta
  • Määrittele säilytysajat ja hävitä tietoturvallisesti
  • Rajaa käyttöoikeudet ja pääsy henkilötietoihin
  • Vaitiolovelvollisuus sitoo henkilötietojen käsittelijöitä
  • Huolehdi tietoturvasta
  • Määrää toimeksisaajien henkilötietojen käsittelystä sopimuksella
  • Luovuta asiakastietoja harkiten
  • Siirrot ns. kolmansiin maihin vaativat erityisiä toimenpiteitä
  • Dokumentoi, ohjeista ja kouluta
  • Katselmoi säännöllisesti

 

---

[KIRJOITTAJA]

Verkkokaupan tietosuoja -kirjoitussarjan kirjoittaja OTM, KTM Markus Salminen toimii yrittäjänä Lex-Dialog Oy:ssä ja on erikoistunut kuluttajaliiketoiminnan tietosuojan kehittämiseen. Salmisella on aihealueen oikeudellisen ja kaupallisen osaamisen lisäksi yli kymmenen vuoden kokemus liiketoiminnan ja tietojärjestelmien kehittämishankkeista. Hän on kirjoittanut aiheesta kirjan Tietosuoja sähköisessä liiketoiminnassa (Talentum 2009) sekä Tietosuojavaltuutetun toimiston ohjeen Portaalitoiminnan suunnittelu ja toteutus (Asiaa tietosuojasta 2/2007).



Lue myös

Verkkokauppa, osa 2: Asiakastiedot hallintaan »
Verkkokauppa, osa 2: Tee ilmoitus ulkoistamisesta »
Verkkokauppa, osa 2: Rekisteröity ei aina ole asiakas »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto
 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.