Tulostusversio

4/2010

Verkkokauppa, osa 4: Markkinointi verkkopankissa

Pankin verkkopankkipalvelussa oli viestitoiminto, jota pankki ja sen asiakas saattoivat käyttää keskinäisessä yhteydenpidossaan. Pankki käytti viestitoimintoa myös markkinointiviestiensä lähettämiseen asiakkaalle.

Asiakas kielsi pankkia lähettämästä hänelle markkinointiviestejä viestitoimintoon. Pankki katsoi, ettei sinne lähetetty markkinointimateriaali ole henkilötietolain eikä sähköisen viestinnän tietosuojalain tarkoittamaa suoramarkkinointia eikä siten henkilötietolain mukaisen kielto-oikeuden piirissä. Pankin mielestä viestitoiminnon markkinointiviestejä tulisi käsitellä samoin periaattein kuin verkkopankkien bannerimainontaa tai jopa yleisten verkkosivujen mainoksia. Asiakas pyysi tietosuojavaltuutettua ottamaan kantaa siihen, onko hänellä oikeus kieltää markkinointiviestien lähettäminen viestitoimintoon.

Tietosuojavaltuutettu katsoi, että verkkopankin viestitoiminnossa on kyse henkilökohtaisesta viestintäkanavasta, jonka tarjoaminen ja käyttäminen edellyttävät pankilta asiakkaan henkilötietojen käsittelyä. Näin ollen kyseistä toimintaa koskee soveltuvin osin myös henkilötietolaki. Valtuutetun mukaan asiakkaalla on henkilötietolain perusteella oikeus kieltää hänelle suunnattu suoramarkkinointi myös verkkopalvelun viestitoiminnossa.

Lähde: Tietosuojavaltuutetun toimisto

Lue myös

Verkkokauppa, osa 4: Asiakastiedot ja liiketoiminta »
Verkkokauppa, osa 4: Saako uutiskirjeitä seurata? »
Verkkokauppa, osa 4: Muistilista kauppiaille »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto
 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.