Tulostusversio

1/2012

Henkilötiedot: Yhteystiedot salaiset

Teksti: Kirsi Castrén

Väestötietojärjestelmään tehtävät henkilötietojen luovutuskiellot yleistyvät.

Lauri, 49, on saanut tarpeekseen postiluukusta tulvivasta mainospostista. Hän on liimannut oveensa "Ei mainoksia, kiitos!" -tarran, mutta osoitteellisia markkinointikirjeitä tulee silti. Lauri soittaa Väestörekisterikeskukseen ja pyytää asettamaan itselleen suoramarkkinointikiellon.

Väestötietojärjestelmään tehdyt luovutuskiellot ovat lisääntyneet vuodesta 1995 lähtien. Yleisin kieltomuoto on suoramarkkinointikielto, joita on tällä hetkellä voimassa noin 251 000. Osoitepalvelukielto on 212 000 suomalaisella ja turvakielto 10 300:lla.

Ei mainoksia, kiitos

Kertooko suoramarkkinointikieltojen suuri määrä siitä, että ihmiset ovat kyllästymässä jatkuvasti lisääntyvään mainospostiin?

"Ihmiset eivät yleensä perustele maistraatille jättämiään luovutuskieltoja", vastaa rekisteripäällikkö Tuovi Kontio Helsingin maistraatista.

"Kohoavasta suoramarkkinointikieltojen määrästä on kuitenkin mielestäni luettavissa, että mainontaa on liikaa, ja sitä halutaan rajata niillä keinoilla, jotka ovat mahdollisia." 

Ihmiset ovat Kontion mukaan entistä tietoisempia kieltomahdollisuuksista.

"Tietoa ei silti mielestäni tänäkään päivänä ole riittävästi varsinkin kun ottaa huomioon, että ellei suoramarkkinointia halua, se on erikseen kiellettävä. Toisaalta muuttoilmoituksen teko, eli osoitteen ilmoittaminen väestötietojärjestelmään, on lakisääteinen velvollisuus", Kontio pohtii.

Entäpä jos muuttoilmoituksessa voisi tehdä suoramarkkinointikiellon Väestörekisterikeskukselle?

"En pitäisi ajatusta mitenkään mahdottomana."

Väestörekisteritietoja ei puhelinmyyntiin

Vaikka suoramarkkinointikielto on jokaisen sitä haluavan tehtävä itse, tulee Väestörekisterikeskus (VRK) vastaan yhdessä kohtaa: väestörekisteritietoja ei luovuteta puhelinsuoramarkkinointiin.

"VRK:lla ei ole puhelinnumerotietoja", kertoo ylitarkastaja Harri Hongisto.

"Väestötietojärjestelmän tietoja ei myöskään luovuteta puhelinsuoramarkkinointiin edes siten, että numerot liitettäisiin niihin muuta kautta. VRK:n kanta puhelinmarkkinointiin on pääsääntöisesti kielteinen."

Puhelinmyyntikielto voimassa kolme vuotta

Väestörekisterikeskuksen verkkosivuilta Lauri saa tietää mahdollisuudesta kieltää myös puhelinmyynti Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton ylläpitämän Puhelin-Robinson-palvelun kautta ja päättää ottaa vinkistä vaarin.

Puhelin-Robinsonissa kuluttaja voi asettaa itseään koskevan puhelinmarkkinointikiellon yli 650 yritykselle. Asiakkuusmarkkinointiliiton mukaan kieltojen määrässä ei viime vuosina ole näkynyt erityistä kasvua.

Puhelin-Robinsoniin asetettavat kiellot ovat voimassa kolme vuotta kerrallaan. Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtajan Jari Perkon mukaan monikaan puhelinmyyntikiellon asettaneista ei halua sitä enää määräajan jälkeen takaisin.

"Toivoisinkin Väestörekisterikeskuksen kieltomuotojen osalta keskustelua siitä, onko hyvä, että monet ehkä impulsiivisesti syntyneet suoramarkkinointikiellot ovat käytännössä ikuisia", hän sanoo. 

Kohut johtavat luovutuskieltoihin

Perko arvelee VRK:lle tehtyjen suoramarkkinointikieltojen lisääntymisen taustalla olevan ajoittain julkisuudessa syntyvät kohut henkilötietojen väärinkäytöstä.

"Yksittäinen identiteettivarkaustapaus saattaa aiheuttaa VRK:lle luovutuskieltoja, vaikka tapaus ei mitenkään liittyisi suoramarkkinointiin", hän pohtii.

"Kokonaiskuvan kannalta on hyvä mainita sekin, että myös suoramarkkinointiluvat ovat lisääntymässä. Ihmiset antavat varsinkin netissä entistä enemmän lupia lähettää itselleen mainontaa. Monet tykkäävät yrityksistä Facebookissa ja ottavat niiden postauksia seinälleen. Osa ihmisistä, jotka antavat näin luvan lähestymiseen, ovat samoja, jotka ovat tehneet VRK:lle suoramarkkinointikiellon.”

Kirjemarkkinointi tarkasti säänneltyä

Moni puhelinmyyntiä tekevä yritys saa ostaa VRK:lta päivitykset asiakasrekisteriinsä sillä perusteella, että markkinoi myös kirjeitse.

Väestörekisterikeskuksella on kuitenkin hyvin tarkat säännöt kirjemyyntiin, Perko huomauttaa:

"Kirjemarkkinointia varten voi ostaa VRK:sta osoitteita kertaluontoisesti. Niitä ei saa tallentaa yrityksen omaan rekisteriin ennen kuin asiakas on tarttunut tarjoukseen."

Markkinoijilla tietosuoja pääosin hallussa

Perkon mukaan valtaosa suoramarkkinointia harjoittavista yrityksistä tuntee tietosuojan ja tietoturvan vaatimukset.

"Henkilötietolaista tulee vahva kehys tiedon koko elinkaareen. Yrityksistä kysytään meiltä päivittäin yksityiskohtia siitä, mikä on oikea menettelytapa, kun esimerkiksi sähköisessä ympäristössä tehdään uusia asioita tai halutaan tulkintaa uusiin viranomaisohjeisiin."

Lue myös

Henkilötiedot: Väestötietojärjestelmän luovutuskiellot »
Henkilötiedot: Turvakielto usein ammatin perusteella »

Bookmark and Share
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.