Tulostusversio

1/2012

Mitä tietoja kanta-asiakkaasta kerätään?

Tietosuojavaltuutettu kartoitti vuoden 2011 lopulla kanta-asiakasjärjestelmiin liittyvää henkilötietojen käsittelyä. Kyselyyn osallistui 100 yritystä.

Mitä tietoja kanta-asiakkaasta kerätään?

Yhteystietojen ohella jotkut yritykset keräävät tietoa kiinnostuksen kohteista. Lisäksi yli puolet kerää yksityiskohtaista ostohistoria- ja ostokäyttäytymistietoa tai profiloi heitä ennustaakseen tulevaa ostokäyttäytymistä.

"Kyselyn perusteella valtaosa kerää tietoja suoramarkkinointia varten", ylitarkastaja Hanna Lankinen kertoo.

Lisäksi moni tavoittelee ostojen keskittämisen ja asiakasuskollisuuden myötä kasvavaa liikevaihtoa. Vain joka kymmenes ilmoitti käyttävänsä tietoja liiketoiminnan suunnittelussa tai kehittämisessä.

Kuinka tarkkaan ostokset kirjataan?

"Yleisimmin ostoksia kirjataan yksittäisen hyödykkeen tai tuoteryhmän tasolla."

Millä ehdoilla tietoja saa kerätä?

"Asiakkaan täytyy antaa henkilötietojen käsittelyyn suostumuksensa. Ongelmallista on, jos kuluttaja päätyy kanta-asiakkaaksi ilman suostumustaan, jopa tietämättään esimerkiksi tietyn euromäärän ylittävien ostosten perusteella."

Saako kanta-asiakkaan profiloida?

"Tietosuojavaltuutetun kannanoton mukaan on mahdollista profiloida kuluttajaa kanta-asiakkaana mutta ei ihmisenä. Profiloinnista on kerrottava asiakkaalle avoimesti."

"Kyselyn mukaan profilointi liittyy yleensä asiakassegmentteihin, mikä on sallittua. Huolestuttavaa silti on, että osa yrityksistä profiloi kanta-asiakkaita muun muassa ostotietojen perusteella kertomatta asiasta selkeästi."

Yrityksen on kerrottava kuluttajalle kaikesta kanta-asiakkuuteen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä.

Mitä yrityksen pitää kertoa?

"Kanta-asiakkaan pitää saada tietää muun muassa se, mitä eri tietoja yritys hänestä kerää ja mitä käyttötarkoituksia varten. Hänellä on myös oikeus tarkastaa kanta-asiakasrekisteriin talletetut tietonsa sekä oikeus pyytää tietoja korjattavaksi tai poistettavaksi."

Kyselyn perusteella valtaosa yrityksistä kertoo henkilötietojen käsittelystä, mutta puutteitakin on.

"Aika usein kuluttajan on itse haettava tietoa ja esimerkiksi nettisivuilla on vanhentunutta tietoa."

Saako yritys luovuttaa asiakkaan tietoja?

"Yleensä kyllä, jos kanta-asiakas on antanut siihen suostumuksensa. Kyselyn perusteella kanta-asiakastiedot ovat kuitenkin lähinnä vain yrityksen tai konsernin omassa käytössä. Vain joka kymmenes luovuttaa niitä yhteistyökumppaneille ja silloin lähinnä suoramarkkinointiin."

Pääseekö kanta-asiakkuudesta eroon?

"Siitä pitää voida päästä eroon, ja silloin yrityksen on pääsääntöisesti tuhottava tiedot."

---

Askarruttaako jokin henkilötietojen suojaan, yksityisyyteen, viestinnän luottamuksellisuuteen tai tietoturvaan liittyvä asia? Lähetä kysymyksesi meille, me etsimme sille sopivan vastaajan. Kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen info@tietosuoja-lehti.fi

Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.