Tulostusversio

2/2012

Laatua tietojärjestelmiin: Uudistus lisää yhteistyötä

Teksti: Markku Summa

Tietohallintolain soveltamiseksi kuntien on tehtävä entistä enemmän yhteistyötä toistensa ja yritysten kanssa.

Kuntaliiton tietoyhteiskunta-asiain päällikkö Heikki Lunnaksen mukaan tietohallintolaki oli pitkään odotettu uudistus. Se ei tuo helpotusta kuitenkaan vielä aivan lähivuosina, sillä yhteistyötä ja ohjausta lisäävän lain myönteiset vaikutukset alkavat laajassa mitassa näkyä vasta 2020-luvulla.

Nyt kunnilta edellytetään raakaa työtä kokonaisarkkitehtuurien laatimisessa.

"Lain soveltaminen on kunnissa haastavaa erityisesti siitä syystä, että kunnallinen palvelutuotanto on hyvin yhteistyökeskeistä. Se tapahtuu muun muassa kuntayhtymien kautta. Pitää ratkaista, miten tämä saadaan kuvaukseen mukaan."

Erittäin tärkeänä Lunnas pitää myös sitä, että mukaan otetaan yksityisen sektorin tietohallinto, koska kunnilla ja yrityksillä on merkittävässä määrin yhteistä palvelutuotantoa.

Entistä enemmän yhteisiä palveluita

Vaikka kunnat ovat tehneet tietotekniikassa yhteistyötä jo 1960-luvulta alkaen, nyt alalla on Lunnaksen mukaan alkanut näkyä uudenlaista, rajat ylittävää yhteistyötä.

"Erilaisia kuntien IT-yhteisorganisaatioita on tällä hetkellä kolmisenkymmentä, ja ne ovat vahvoja toimijoita."

Yhteiset sähköiset palvelut ja palvelujärjestelmät ovat olleet vahvistuva trendi. Niitä ovat esimerkiksi rekrytointipalvelu, kilpailutusjärjestelmä, yhteinen projektisalkun hallintaväline ja palveluseteli.

"Kunnissa vastuuhenkilöiden tulee tilaajan roolissaan nyt sanoa selkeästi, mitä tietohallinnolta halutaan, ja olla valmiita yhteistyöhön kaikkiin suuntiin", Lunnas viestittää.

Lähiaikoina päätetään yhteistyömallista, jolla kuntien kokonaisarkkitehtuuria hallitaan.

Hallinto kevenee

Tietohallintolaki on sisällöltään pelkästään myönteinen asia, myös tietosuojanäkökulmasta.

Näin sanoo it-alan konsultti Teppo Sulonen Hss Consulting Oy:stä.

Hän tervehtii ilolla sitä, että valtiovarainministeriöön perustettiin keväällä 2011 julkisen hallinnon ICT-toiminto ohjaamaan tietohallinnon kehitystä.

"Yrityssektorilla ryhdyttiin panostamaan jo 1990-luvulla kokonaisarkkitehtuurin ja sähköisen asioinnin kehittämiseen. Toki julkiseltakin puolelta löytyy osa-alueita, jotka ovat edelläkävijöitä muun muassa sähköisessä asioinnissa. Hyvä esimerkki on Verohallinto."

Julkisen hallinnon ongelmana Sulosen mukaan on ollut se, että samoja asioita tehdään moneen kertaan useassa paikassa. Nyt virkamieskunnan haasteena on uudistaa toimintatapojaan. Sulonen muistuttaa, että varsinainen kustannustehokkuus tulee rutiinitöiden vähentämisestä.

"It-järjestelmätoimittajien sitouttamista hankkeeseen ei saa unohtaa."

Lue myös

Laatua tietojärjestelmiin: Tietotilinpäätös tueksi »
Laatua tietojärjestelmiin: "Ei raporttia raportoinnin vuoksi" »
Laatua tietojärjestelmiin: Arviointi lisää turvaa »
Laatua tietojärjestelmiin: Yhteentoimivuus parantaa laatua »
Laatua tietojärjestelmiin: Standardi on direktiivin linjoilla »
Laatua tietojärjestelmiin: Standardi pähkinänkuoressa »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto
 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.