Tulostusversio

4/2012

Työelämä: Sähköinen suoramarkkinointi työpaikalla on taitolaji

Teksti: Kirsi Castrén

Työntekijän sähköpostiosoite on lailla rauhoitettu mainosviesteiltä, jotka eivät liity työtehtäviin.

Yritysten yrityksille suuntaama sähköinen suoramarkkinointi kasvaa kohisten. Työsähköpostilaatikoihin tulvivat mainosviestit ovat poikineet viime vuosina aiempaa enemmän kyselyjä tietosuojavaltuutetun toimistolle.

”Työntekijät ja esimiehet ovat kyselleet B2B-markkinoinnin pelisäännöistä”, kertoo ylitarkastaja Hanna Lankinen.

”Tähän on ollut tarvetta, koska he ovat kokeneet, että työsähköpostiosoitteisiin on lähetty suoramarkkinointia, joka ei ole liittynyt vastaanottajien työtehtäviin tai yrityksen toimintaan ylipäänsä.”

Suoramarkkinointiviestissä on aina oltava lähettäjän yhteystiedot, ja vastaanottajalle on tarjottava mahdollisuus kieltää markkinointi helposti ja ilman erillistä maksua.

”Suoramarkkinoinnin kieltäminen on ajoittain osoittautunut vaikeaksi, mikä myös on aiheuttanut yhteydenottoja”, Lankinen kertoo.

Titteli ei aina kerro työtehtävää

Sähköisen viestinnän tietosuojalain mukaan yhteisölle saa lähettää suoramarkkinointia, ellei yhteisö ole sitä kieltänyt. Työntekijöiden sähköpostiosoitteisiin saa kuitenkin lähettää markkinointia vain, jos siihen on ennakkosuostumus, tai jos tarjottava tuote tai palvelu liittyy henkilön työtehtäviin.

”Pelkkä viestin liittyminen jollain tavoin vastaanottajan työhön ei riitä, vaan sen on liityttävä työtehtäviin olennaisesti. Tätä ei aina ole huomioitu, mikä on aiheuttanut kanteluita tietosuojavaltuutetulle”, Lankinen kertoo.

Työntekijän työtehtävien selvittäminen markkinointia varten riittävän tarkasti ei aina ole helppoa.

”Pelkästään työntekijän tittelin tai ammattinimikkeen perusteella ei pidä päätellä, mitä työtehtäviä hänelle kuuluu. Tämä saattaa johtaa virheelliseen lopputulokseen, eikä se ole riittävä menettelytapa”, Lankinen huomauttaa.

”Yksittäisen työntekijän työtehtävät määräytyvät tapauskohtaisesti ja työnantajan työnjohto-oikeuden pohjalta, koska työnantajalla on oikeus päättää, mitä työtä kukin tekee.”

Tie tukkoon hakuroboteilta

”Sähköinen markkinointi on tällä hetkellä nopeimmin kasvava markkinoinnin osa-alue”, vahvistaa toimitusjohtaja Mika Tuomainen Opasmedia Oy:stä.

Opasmedian Yritysoppaassa sadattuhannet yritykset julkaisevat yhteystietonsa. Se on tietovaranto kuluttajille ja yrityksille, mutta ei roskapostiyrittäjille, jotka keräävät yhteystietoja myydäkseen niitä eteenpäin tai lähettääkseen niihin roskapostia. Yhteystietojen keräämiseen roskapostittajat käyttävät hakurobotteja. Hakurobottien tunnistamiseksi ja torjumiseksi palvelussa on portinvartijaohjelmisto.

”Yksi keino torjua roskapostia on, ettei yhteystietoja laiteta suojaamattomalle verkkosivulle”, Tuomainen neuvoo ja muistuttaa samalla roskapostisuodattimien pitämisestä ajan tasalla.

Rekisterin hankkija on rekisterinpitäjä

Yritysten yrityksille tekemää mainontaa varten on kaupan valmiita yhteystietorekistereitä. Kun markkinoija ostaa rekisterin, hänestä tulee samalla henkilötietolain tarkoittama rekisterinpitäjä, jota koskevat lain velvoitteet henkilötietojen suojaamisesta, säilyttämisestä ja asianmukaisesta käytöstä.

Tietosuojavaltuutetun toimisto pyrkii selvittämään alan kokonaistilannetta sekä edistämään lainmukaisia toimintatapoja muun muassa siten, että se järjestää suoramarkkinoinnista kaksi työpajatilaisuutta joulukuussa 2012. Niissä aihetta käsitellään viranomaisten, yrittäjäjärjestöjen sekä suoramarkkinointialan edustajien kesken.

---

[AIHEESTA ENEMMÄN:]

Tietosuojavaltuutetun toimiston Sähköisen suoramarkkinoinnin ohjeet >>

Lue myös

Työelämä: Näin torjut laittoman mainonnan työpaikalla »
Työelämä: Markkinoijat tuntevat lait huonosti »

Bookmark and Share
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.