Tulostusversio

4/2012

Työelämä: Markkinoijat tuntevat lait huonosti

Teksti: Kirsi Castrén

Ammattilainen peräänkuuluttaa alan osaamista ja vastuuta yrityksille suunnattavassa suoramarkkinoinnissa.

Asiakasvalinta.fi on JM Tieto Oy:n kokoama markkinointirekisteri, jonka tiedot yrityksistä perustuvat viranomaislähteisiin ja puhelimitse tehtyihin taustaselvityksiin. Puhelinkeskustelussa kysytään tiedot muun muassa yrityksen kokoluokasta, liikevaihdosta ja työntekijöiden asemavaltuutuksista.

”Yhdessä yrityksessä talousjohtajan tehtäviin voi kuulua tietohallinto, toisessa on tätä varten tietohallintopäällikkö. Saatamme kysyä markkinointia varten esimerkiksi, kuka yrityksessä vastaa henkilöautojen hankinnasta”, havainnollistaa toimitusjohtaja Marko Viljanen.

”Mainostoimisto sanoi näin”

Viljasen kokemusten mukaan monissa suoramarkkinointia tekevissä yrityksissä lainsäädäntö tunnetaan huonosti.

”Toimitusjohtajana saan paljon markkinointiviestejä, joista vain harva liittyy työhöni. Usein saadessani laitonta markkinointia soitan viestin lähettäjälle ja kerron, miksi sen lähettäminen on laitonta. Yleensä saan vastaukseksi, että mainostoimisto suositteli toimimaan näin”, Viljanen kertoo.

Laittoman sähköisen mainonnan yleistymistä työpaikoilla selittää osaltaan markkinointikanavan halpuus printtimediaan verrattuna.

”Markkinoille on syntynyt niin sanottuja spämmirekisteritoimittajia, jotka myyvät joko varastettuja tai generoituja päättäjien, tyypillisesti toimitusjohtajien sähköpostiosoitteita. Näitä rekistereitä myydään halvalla yrityksille, joilla ei juuri ole varaa tehdä muunlaista markkinointia, kukkakauppiaista alkaen”, Viljanen kuvaa.

Harmaan alueen lounaslistat

Rekistereitä myydään Viljasen mukaan jopa tarkoituksiin, jotka ovat lähtökohtaisesti laittomia, kuten yrityksille suunnattavaan kuluttajamarkkinointiin.

Esimerkiksi ravintola saattaa lähettää lounaslistansa säännöllisesti lähialueen kaikkien yritysten sähköpostiosoitteisiin ilman ennakkosuostumusta.  

Viljasen mielestä esimerkkitapauksessa liikutaan kuitenkin harmaalla alueella.

”Saattaisi ehkä olla perusteltua lähettää lounaslista esimerkiksi yrityksen henkilöstöasioista vastaavalle, joka sitten päättäisi, jakeleeko sitä eteenpäin organisaatiossaan”, hän pohtii.

Lue myös

Työelämä: Sähköinen suoramarkkinointi työpaikalla on taitolaji »
Työelämä: Näin torjut laittoman mainonnan työpaikalla »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.