Tulostusversio

1/2013

Kolumni: Asiakastiedoista sosiaalisia objekteja

Teksti: Tuija Aalto

Viime syksynä Helsingin seudun liikenteen raitiovaunumatkustajat saivat viestiä toisilleen Pysäkkiseinällä, kun HSL yhteistyökumppaneineen testasi lähilukuteknologiaan (NFC) perustuvaa palvelua. Asiakkaat jakoivat arkisia havaintoja – ja varoittivat toisiaan lipuntarkastajista.

Pysäkkiseinällä on edeltäjiä. Joukkoliikenteen pysäkkikoodien avulla navigoitava valokuvanäyttely Tolppa.mobi tarjosi taide-elämyksiä helsinkiläisille, kun 3G-puhelimet alkoivat yleistyä vuonna 2007. Katumuisti-teos levittyi Helsingin kaduille muistolaattojen ja matkapuhelimen avulla jo kesällä 2000 osana Helsingin kulttuurivuoden ohjelmistoa. Olettässä.fi-sivusto toimi psykomaantieteellisen kirjaprojektin tiedonkeruukanavana vuosina 2005–2008.

Arkistuneen mobiilin sosiaalisen median aikakaudella on tavallista tehdä kännykällä “check-in” paikkaan, jossa haluaa tulla nähdyksi. GetGluella kirjaudutaan sisään sarjoihin ja elokuviin. Sosiaalinen TV yhdistää samaa ohjelmaa seuraavat suoran lähetyksen aikana Twitterissä: apuna on hashtag eli tunniste, kuten #TVOF tai #ESC2013.

Sosiaalisen median kaveriuutisten pohjana on luonnollisen kielen rakenne; subjekti, predikaatti ja objekti. Facebookissa tykätään ja GetGluessa katsotaan, Spotifyssä kuunnellaan jne. Palveluja käyttämällä sijoitamme itsemme aikaan, paikkaan ja merkityksiin, luomme todellisuuden digitaalista sosiaalista kerrosta. Etsimme ja olemme löydettävissä.

Uudet palvelut ovat “social, local, mobile”, eli yhteisöllisiä, paikkatietoja hyödyntäviä ja liikkuvaan käyttöön suunniteltuja. Foursquaren avulla voi jättää vinkkejä toisille palvelun käyttäjille yritysten ja palvelujen virtuaaliseen “ilmatilaan”. Grindr on “homotutka”, ja Highlight ilmoittaa, kun kaveri, kaverin kaveri tai profiilinsa perusteella muuten vain tutustumisen väärti ihminen on lähistöllä.

Amazonin Kindle-lukulaitteen käyttäjä voi kytkeä päälle yhteisöllisen ominaisuuden, jonka avulla sivulle ilmestyy näkyville muiden lukijoiden tekemiä korostuksia ja merkintöjä. Sosiaalinen WiThings-vaaka ilmoittaa kehonkoostumuslukemat suoraan Twitteriin, jos niin haluan.

Mediakulutukseen liittyvät ajanvietepalvelut ovat avanneet tietä ja luoneet käyttötottumuksia. Seuraava askel on henkilökohtaisen asiakastiedon avaaminen koneluettavassa muodossa kolmansien osapuolten jalostettavaksi. Isossa-Britanniassa kännykkäliittymien vertailu todellisen liittymäkäyttötiedon perusteella on jo mahdollista MiData -hankkeen ansiosta. Omaan käyttöoikeuteen on luontevaa lisätä mahdollisuus luovuttaa tietoa edelleen.

Tämä lisää kuluttajajoukkojen neuvotteluvoimaa tavalla, jonka hyödyntämiseen liittyviä konsepteja odotan kiinnostuneena. Digitaalisuus, automaatio, globaalisuus ja jokapaikan tietotekniikka tuovat sosiaalisen kerroksen syntymisen mahdollisuuden kaikkeen. Sosiaalisuuden mahdollisuus kytkeytyy tiedon avoimuuteen: mitä enemmän avointa tietoa, sitä enemmän potentiaalisia sosiaalisia objekteja, joiden kanssa olla vuorovaikutuksessa.

---

[KIRJOITTAJA]

Tuija Aalto on YLEn strategiapäällikkö, tietokirjailija ja blogisti.

Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.