Tulostusversio

1/2013

Selailtua 1/2013

EU:n ja USA:n erilaiset kyberstrategiat

Euractiv pohtii USA:n ja Euroopan unionin erilaisen tietoturvasääntelyn seurauksia liike-elämälle. USA:n linja perustuu huomattavasti enemmän vapaaehtoisuuteen kuin EU:ssa, jossa komission vuoden alussa antama direktiiviehdotus tekisi yritysten tietoturva-auditoinneista pakollisia ja velvoittaisi ne ilmoittamaan viranomaisille vaikutuksiltaan merkittävistä tietoturvaloukkauksista.

Lehden mukaan USA:n ja EU:n erilaiset lähestymistavat voivat tuottaa hankaluuksia kummallakin markkina-alueella toimiville yrityksille.

----

Siivoamaton työpuhelin on rikollisen aarre

Kun työntekijälle toimitetaan uusi työpuhelin, hän kopioi vanhasta puhelimesta yhteystiedot ja hylkää sen sitten laatikon pohjalle. Jos puhelin päätyy joskus myyntiin, sitä ei välttämättä ole tyhjennetty. Huonolla tuurilla puhelimen seuraava omistaja hyödyntää puhelimesta löytyviä tietoja vaikkapa rikoksiin.

Computer Sweden -lehden teettämässä selvityksessä tutkittiin käytettyjä työpuhelimia myyvän yrityksen tarjontaa. Joka kolmannesta käytöstä poistetusta työkännykästä löytyi arkaluonteisia tietoja, kuten kuvia skannatuista passeista ja henkilökorteista sekä yrityssalaisuuksia.

---

Kirjaudu palveluun vihkisormuksellasi

Tulevaisuudessa kirjautuessamme verkkopalveluun emme joudu muistelemaan siinä käyttämäämme monimutkaista salasanaa vaan otamme sormestamme sormuksen, liitämme sen laitteen USB-porttiin tai SIM-paikkaan ja kirjaudumme palveluun turvallisesti.

Wired ja MIT Technology Review raportoivat Googlen tutkimuksesta laitepohjaisesta tunnistautumisesta. Yhtiö vihjaisi tutkimuksesta ensi kerran tammikuussa. Silloin ajatuksena oli valmistaa pieni USB-tikku, jonka sisältämä salausavain tuottaisi kirjautumisessa verkkopalvelun pyytämän tiedon. Nyt tikun asemesta tarkoituksena on tehdä tunnistusvälineestä sormus.

----

Mainepalvelut tulevat

The Economist kertoo, että USA:ssa on jo vuosia ollut tarjolla palveluita, jotka seuraavat, mitä tietoa asiakkaasta on netissä ja jopa yrittävät muuttaa ja piilottaa tietoja hakutuloslistan häntäpäähän.

Tähän asti kuluttajat eivät ole innostuneet maksamaan näistä palveluista. Lehden haastattelema, Piilaaksossa toimiva yhtiö Reputation.com uskoo kuitenkin, että tästä vuodesta tulee mainebisneksen läpimurtovuosi. Yhtiö osti tänä vuonna brittiläisen kilpailijansa ja aloittaa yhteistyön kahden suuren amerikkalaisen luottotietofirman kanssa. Seuraavaksi Reputation.com suunnittelee järjestelmää, jonne asiakas voisi tallettaa tietonsa ja myydä niitä yrityksille.

Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.