Tulostusversio

1/2010

Verkkokauppa, osa 1: Kauppiaan muistilista

Teksti: Markus Salminen

Kerää henkilötiedot oikein:

  • Suunnittele ja perustele tietojen käsittely sekä asiakastietojen käyttötarkoitukset etukäteen.
  • Kuvaa henkilötietojen käsittelyn toimintatavat ja ohjeista tietoja käsittelevät
  • Varmista, että keräät vain tarpeellisia tietoja
  • Informoi asiakasta selkeästi ja kattavasti. Varmista tietosuojaselosteen saatavuus.
  • Valitse sopivimmat asiakkaan tunnistamisen tasot sekä yksilöinnin, todentamisen ja valtuuttamisen menetelmät
  • Kysy suoramarkkinoinnin suostumukset ja kiellot oikein
  • Älä kysy arkaluonteisia tietoja tai henkilötunnusta ilman laillista perustetta
  • Tarkista tietojen keräämisen yhteydessä tietojen laatua
  • Huomioi tietojen keräämisessä myös muut kuin sähköiset kanavat sekä palvelujen käytön yhteydessä tietojärjestelmiin syntyvät tiedot

 

---

[KIRJOITTAJA]

Artikkelisarjan kirjoittaja OTM, KTM Markus Salminen toimii yrittäjänä Lex-Dialog Oy:ssä ja on erikoistunut kuluttajaliiketoiminnan tietosuojan kehittämiseen. Salmisella on aihealueen oikeudellisen ja kaupallisen osaamisen lisäksi yli kymmenen vuoden kokemus liiketoiminnan ja tietojärjestelmien kehittämishankkeista. Hän on kirjoittanut aiheesta kirjan Tietosuoja sähköisessä liiketoiminnassa (Talentum 2009) sekä Tietosuojavaltuutetun toimiston ohjeen Portaalitoiminnan suunnittelu ja toteutus (Asiaa tietosuojasta 2/2007).

Lue myös

Verkkokauppa, osa 1: Kerää tiedot oikein »
Verkkokauppa, osa 1: Tietojen käsittelystä ei tiedotettu »
Verkkokauppa, osa 1: Rekisterit tietojen käytön mukaan »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto
 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.