Tulostusversio

4/2013

Pääkirjoitus 4/2013

Teksti: Anna Lauttamus-Kauppila

Saanko hyötyä omista tiedoistani?

Käsite ”My Data” eli oikeus omiin tietoihin ja niiden uudelleen käyttöön on saanut entistä enemmän jalansijaa valistuneiden kuluttajien mielissä. Kun kerran tietojani joka tapauksessa kerätään ja säilytetään, miksen voisi hyödyntää itsestäni varastoituja tietoja omaksi hyväkseni?

Tietosuojavaltuutetun toimiston, Viestintäviraston ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) seminaarissa marraskuussa yritettiin hahmottaa kuluttajan mahdollisuuksia selviytyä palvelujen viidakossa erityisesti omien tietojen suojan ja niiden hallinnan kannalta. Viime aikojen urkintapaljastusten yhteydessä on noussut esiin myös nk. tavallisen ihmisen näkökulma tietojen keräämiseen ja käyttöön.

KKV:n ylijohtaja Päivi Hentunen toi seminaariesityksessään selkeästi esille, miten jopa niinkin tavanomaisessa asiassa kuin puhelin- tai nettiliittymän hankinnassa kuluttajalle saattaa jäädä epäselväksi se, kenen kanssa sopimus loppujen lopuksi tehdään. Vielä useammin hämäräksi jää, kenelle kuluttaja tietonsa oikeastaan antaa, ja kuka vastaa sopimuksesta sekä tietojen luotettavasta käytöstä sopimuskauden ajan. Mitä tiedoille tapahtuu, kun sopimussuhde palveluntarjoajan kanssa päättyy? Entä minkä maan lakeja sovelletaan, jos suomalaisen toimijan alihankkija onkin ulkomainen yritys? Monta simppeliä kysymystä, joihin ei kuitenkaan ole helppoa saada vastauksia.

Niin ikään seminaarissa puhuneen EFFin varapuheenjohtajan Ville Oksasen mukaan tilanne hämärtyy entisestään tulevaisuudessa, kun esineitten internet on arkipäivää. Laitteistot ja ohjelmistot keräävät meistä aina vain enemmän tietoa, mutta kuka kontrolloi työkalujen ja ohjelmistojen kehittämistä? Se, miten esimerkiksi älyjääkaappimme keräämää dataa ruokailutottumuksistamme käytetään, on lähes täysin hallintamme ulottumattomissa. 

Petteri Järvinen viittaa tämän lehden kolumnissaan päivittäistavarakaupan hallinnoimaan tietomassaan asiakkaitten ostokäyttäytymisestä. Olisiko minulle S-ryhmän asiakasomistajana siis hyötyä siitä, että saisin itsestäni kerääntyneen tiedon käyttööni esimerkiksi perheemme elintapojen ja rahankäytön analysointia varten? Ja entäpä jos Google luovuttaisi minulle koko hakukonehistoriani! Kutkuttava ajatus.

Meidän pitää kuluttajina vaatia palvelun tarjoajilta sekä työkalujen ja ohjelmistojen kehittäjiltä enemmän tietoa palvelujen turvallisuudesta, alihankkijoiden taustoista ja sovellettavasta lainsäädännöstä sekä lisää valtaa omien tietojemme käyttöön. Päivi Hentusen sanoin: kuluttajan hämmennyksen ja epäluulon minimointi edistää luottamusta ja kohentaa asiakastyytyväisyyttä. Ja hyvä asiakastyytyväisyys on hyvää bisnestä, eikö vain?

----

[KIRJOITTAJA]

Anna Lauttamus-Kauppila on Patentti- ja rekisterihallituksen viestintäjohtaja.



Bookmark and Share
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.