Tulostusversio

3/2008

Sähköiseen suoramarkkinointiin tarvitaan lupa

Teksti: Päivi Männikkö

Kuluttajalle saa lähettää suoramarkkinointia ilman ennakkoon hankittua lupaa, jos kyse on perinteisistä kirjeistä tai soitoista lankapuhelimeen. Kuluttajalla on oikeus kieltää suoramarkkinoinnin lähettäminen.

Sen sijaan sähköpostitse tai matkapuhelimitse tehtävään suoramarkkinointiin vaaditaan ennakkoon suostumus kuluttajalta, ellei sitten markkinointi liity sellaiseen tuotteeseen tai tuoteryhmään, jonka kuluttaja on jo hankkinut markkinoivalta yritykseltä.

Kuluttajalta vaadittava ennakkolupa perustuu sähköisen viestinnän tietosuojadirektiiviin, jonka uudistaminen on vireillä EU:ssa. Jäsenmaille jäänee silti edelleen oikeus vaatia ennakkolupaa sähköiseen suoramarkkinointiin.

Lue myös

Suoramarkkinoija pyrkii kuluttajan lähelle »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto
 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.