Tulostusversio

3/2014

Myrsky pakottaa varautumaan

Teksti: Päivi Männikkö

Yritykset ja viranomaiset ovat tehostaneet varautumista viestintäverkkojen häiriöihin.

Joulukuussa 2011 Ruotsista saapui poikkeuksellisen voimakas myrskyrintama, joka aiheutti tuhoa eri puolilla Suomea. Tapaninpäivän ja seuraavan päivän Tapani- ja Hannu-myrskyt repivät puita ja katkaisivat sähköt sadoiltatuhansilta ihmisiltä. Laajat sähkökatkot haittasivat myös puhelin-, televisio- ja laajakaistaverkkojen toimintaa.

Myrskyt ja rajuilmat ovat viime vuosina osoittaneet, kuinka haavoittuvaisia viestintäverkot ovat. Myrskyn jälkeen sähkönjakelun palauttaminen normaaliksi voi viedä joillakin alueilla päiviä tai jopa viikkoja, ja sitä odotellessa esimerkiksi matkapuhelinverkkojen tukiasemat toimivat vain varavoimalla. Viestintämarkkinalain mukaan teleyritysten pitää huolehtia viestintäverkkojen toimintavarmuudesta ja palvelujen saatavuudesta Viestintävirasto valvoo teleyritysten varautumista esimerkiksi myrskyjen aiheuttamiin verkkohäiriöihin.

HÄTY lisää yhteistyötä

Viestintäviraston toukokuussa 2012 antamassa määräyksessä teleyrityksiltä vaaditaan, että ne huolehtivat tukiasemien riittävän varavoiman saatavuudesta muun muassa sähkökatkojen varalta. Määräyksessä teleyrityksille asetetaan vähimmäisvelvoitteet verkkojen ja palvelujen toteuttamisessa käytettävien laitteiden ja yhteyksien varmistamiselle.

Määräysten ja ohjeiden antamisen lisäksi Viestintäviraston edustajat tekevät myös tarkastuksia operaattorien tukiasemiin ja muihin tiloihin, pääjohtaja Asta Sihvonen-Punkka kertoo:

”Ideana on, että annetaan etukäteen pelisäännöt tiedoksi ja sitten jälkikäteen varmistetaan, että niitä noudatetaan.”

Painopiste on pelisääntöjen eli määräysten, ohjeiden ja suositusten laatimisessa. Niitä myös valmistellaan yhteistyössä yritysten kanssa.

”Viime kädessä me päätämme, mutta meillä pitää olla riittävä tietämys, jotta annamme järkeviä määräyksiä, suosituksia ja ohjeita”, hän painottaa.

Viestintäverkkojen ja -palvelujen toimintavarmuutta halutaan parantaa edelleen, ja siksi viime vuonna aloitti toimintansa häiriötilanteiden yhteistyöryhmä HÄTY. Ryhmässä ovat mukana keskeiset tele- ja sähkönjakeluyritykset sekä viranomaiset. Ryhmä on muun muassa tunnistanut tietoliikenneyhteyksien kannalta kriittisimmät tukiasemat, jotta sähkönjakelu saadaan palautettua niihin mahdollisimman ripeästi. (Lue lisää Tietosuojasta 2/2014 >> )

MONITORi tiedottaa häiriöistä

Viime vuosina on myös lisätty häiriötilanteista tiedottamista. Viestintäviraston verkkosivuilla olevassa MONITORi-palvelussa julkaistaan tietoja teleyritysten Viestintävirastolle ilmoittamista puhelin-, laajakaista-, tv- ja radioyhteyksien vakavista häiriöistä sekä huoltokatkoista.

Vaikutuksiltaan vakavat häiriöt ilmoitetaan mahdollisimman nopeasti, lievemmät näkyvät palvelussa viiveellä. Häiriö on vakava muun muassa silloin, kun se estää kymmenientuhansien käyttäjien viestintäpalvelujen toimintaa tai häiriön yhtenäinen maantieteellinen vaikutusalue on erittäin suuri.

”MONITORin käyttöönotto marraskuussa 2013 osui Eino-myrskyn jälkeiseen päivään.

”Se oli tulikaste, joka onneksi meni ok, mutta kyllä siinä vähän hikoiltiin”, Asta Sihvonen-Punkka muistelee.

Ensi vuoden alusta alkaen Monitorissa julkaistaan myös viestintäpalvelujen saatavuus- ja laatutietoja sekä tarkempaa tietoa häiriöistä.

Lue myös

”Yhteistyössä on voimaa” »
Verkkotunnukset välittäjien haltuun »
Asta Sihvonen-Punkka ja sosiaalinen media »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.