Tulostusversio

3/2014

Pääkirjoitus 3/2014

Teksti: Reijo Aarnio

Onnittelut kansalliselle palveluväylähankkeelle, mitä ikinä se tarkoittaakaan.

Kun asiaa tarkastellaan tavallisen kansalaisen kannalta, olisi jo korkea aika tuottaa meidän kaikkien käyttöön palvelu, jolla voisimme hoitaa asioitamme turvallisesti, salatun yhteyden yli ja luotettavaan tunnistukseen perustuen – silloin, kun tunnistaminen on ylipäänsä tarpeen. Tämä kuvaus vastaa aika pitkälle tilannetta esimerkiksi pankkipalveluissa. Terveydenhuolto, sosiaalipalvelut, koulutus ja muu viranomaisasiointi kaipaisivat samaa.

Julkisen palvelun tuottajien kannalta asiaa voidaan tarkastella piirtämällä jonkinlainen kehityskaari.

Aikanaan maamme oli kansainvälisissä tietoyhteiskuntavertailuissa ihan kärjessä. Panostimme sekä julkisella että yksityisellä puolella aika tavalla sähköiseen tunnistamiseen tunnetuilla seurauksillaan. Tähän kehitysvaiheeseen liittyi muuten ankara kinastelu siitä, minkä viranomaisen myöntämälle kortille palvelun tuottamisen edellyttämä, varmenteen sisältävä siru tallennetaan (yhden viranomaisen kortti ja toisen hallinnoima siru), ja kuka identiteetin ”luo”.

Kuka muistaa tai on kuullut viime aikoina puhuttavan kansalaisen sähköisestä asiointitilistä? Emme ole tietääkseni juurikaan saaneet niitä asiakas- tai tuottavuushyötyjä, joita kyseiseen hankkeeseen ennakoitiin liittyvän.

Kinastelu ohjaus- ja päätöstoimivallasta näyttää jatkuvan. Siitä seuraa, että kaikki tekevät omanlaisensa palvelurajapinnat, tai sitten niitä ei tehdä ollenkaan. Horisontaalinen viranomaisyhteistyö lopahtaa pääasiassa järjestelmien yhteensopimattomuuteen, ei tietosuojaan. Edes tietohallintolaki vuodelta 2011 ei ole ainakaan toistaiseksi täyttänyt siihen asetettuja odotuksia. Onneksi kyberuhkien torjunnan perään maassamme katsoo poikkihallinnollinen elin.

Nyt palveluiden tuottamisen pitäisi muuttua ja tilanteen korjaantua palveluväylähankkeen avulla. Erinomaisen hyvä niin, kunhan osaisimme integroida tietosuojan ja -turvan siihen riittävästi.

Ideani on seuraava: lähtekäämme kyseiseen hankkeeseen kansalaislähtöisesti. Digitaalisten perusoikeuksien aikakaudella kansalaisilla on oikeus vaatia ja saada hallinnolta sähköisiä palveluita. Tavan, jolla niitä käytetään, tulee aina olla turvallinen, helppokäyttöinen ja luottamusta herättävä. Lisäksi sen tulee olla kaikkien saatavilla. Eräs keino tässä asiassa onnistumisessa olisi antaa kansalaisille yleinen ja asianosaisasemasta erillinen tiedonsaantioikeus omiin tietoihinsa liittyviin tapahtumatietoihin eli lokeihin. Tämä on jo osin toteutettu terveydenhuollossa.

Parhaimmillaan palveluväylä voisi auttaa meitä kaikkia kontrolloimaan ja päättämään omien tietojemme käytöstä, ja toisaalta se voisi vähentää rekisterien määrää.

-----

[KIRJOITTAJA]

Reijo Aarnio on tietosuojavaltuutettu.

Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.