Tulostusversio

3/2014

Kolumni: Iso tieto, pieni maailma

Teksti: Pirjo Kainu

Muutama vuosi sitten etsimme perheeni kanssa netistä hyviä vinkkejä kesälomakohteeksi. Kyllähän kaikkea kivaa löytyi, mutta päätös tehtiin kuitenkin erään lehtimainoksen perusteella. Matka oli onnistunut ja mukava.

Loman jälkeen yksi perheenjäsenistä kysyi ärtyneenä, miksi tuolta verkosta tunkee nyt noin loistavia tarjouksia matkakohteista, majoituksista, edullisista lennoista ja kaiken maailman mahdollisuuksista lomalla. Miksi vasta nyt? No, vastaus oli se kuuluisa Big Data.

Kiinnostuksestamme oli kertynyt jonnekin salaiseen paikkaan tietoa, ja sitä yhdistelemällä oli Big Datan omistaja keksinyt tarjota sitä juuri meille. Ennen matkaa olimme tutkineet lentojen ja hotellien hintoja lähes päivittäin, mutta hinnat vain karkasivat käsistämme pilviin. Ja taas asialla oli Big Datan omistaja. Kummallista.

Syksyllä olin ajatellut tilata hieman lukemista pimeiden iltojen ratoksi, koska sähköpostista tulvi kovasti mainoksia edullisista tarjouksista – ja vieläpä Muumi-muki kaupan päälle. Ilman muuta tilaus kannatti. Muumi-mukit ovat keräilykohteeni, ja nyt ei jäänyt lehdelle hintaa lähes ollenkaan.

Muutama viikko myöhemmin soi puhelin ja tiedusteltiin halukkuutta osallistua johonkin markkinatutkimukseen. Kieltäydyin heti kohteliaasti. Kuitenkin kuulin vielä mainittavan, että kaikille tutkimukseen osallistujille oli varattu Muumi-muki. Anteeksi kuinka, kysyin ja niin tietysti suostuin osallistumaan tutkimukseen. Mutta kuinka hekin voivat tietää, että juuri Muumi-mukit ovat intohimoni? Niin – se Big Data. Hieman tuntui pelottavalta, ikään kuin Big Brother valvoisi. Voisikohan sitä jotenkin estää?

Eräs Espanjaan muuttanut ystäväni otti yhteyttä eräänä päivänä Skypen välityksellä. Vaihtelimme kuulumisia siitä, mitä kaikkea oli tapahtunut hänen lähtönsä jälkeen. Hän kertoi myös aloittaneensa oman bisneksen uudessa kotimaassaan, johon hän ja perheensä olivat ihastuneet ilmaston, mukavien ihmisten ja uudenlaisen kulttuurin takia. Tiedustelin häneltä tarkemmin bisneksestä. Hän totesi, että sitä oli vähän vaikea vielä kuvailla, mutta maailmassa on niin paljon tietoa, jota hyödyntämällä voi hyvin tehdä bisnestä sijainnista riippumatta. Ja kuulemma markkinoinnissa auttaa paljon erilaisissa lähteissä ja pilvissä oleva tieto. Eli siis bisnestä tiedosta ja markkinointia tiedon avulla. Kaipa hänkin puhui siitä kuuluisasta Big Datasta, isosta tiedosta. Ja suuria ovat mahdollisuudetkin.

Maailma tuntuu koko ajan vain pienentyvän, mutta tieto muuttuu vain isommaksi ja isommaksi.

-----

[KIRJOITTAJA]

Pirjo Kainu on Tietoasiantuntijat ry:n toiminnanjohtaja.

 



Bookmark and Share
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.