Tulostusversio

3/2015

Sovellukset tulevat suoramarkkinointiin

Teksti: Päivi Männikkö

Yrityksiä kiinnostaa mobiilisovellusten hyödyntäminen suoramarkkinoinnissa.

Puhelinmyynti ja sähköpostiin kilahtavat viestit ylittävät nopeasti ärsytyskynnyksen. Suomen Asiakkuusmarkkinointiliittoon on toimitusjohtaja Jari Perkon mukaan tullut viime vuosina vain vähän valituksia häiritsevästä suoramarkkinoinnista. Viranomaisillekaan ei hänen mukaansa tulvi valituksia häiritsevästä mainonnasta.

Perko arvelee, että takavuosista vähentynyt kielteinen palaute johtuu siitä, että suoramarkkinoijat pyrkivät ymmärtämään kuluttajien tarpeita aiempaa enemmän. Tavoitteena on, että suoramarkkinointi ”olisi mahdollisimman kohdennettua ja palvelevaa ja mahdollisimman vähän tylsää ja häiritsevää.”

Viesteihin voi vaikuttaa

Suoramarkkinoinnin vastaanottamista voi myös rajoittaa, ja yhä useampi kuluttaja tekeekin niin. Esimerkiksi Asiakkuusmarkkinointiliitto ylläpitää palvelua, joissa voi rajoittaa puhelinmyyntiä.

Selittääkö valitusten vähentämistä se, että kuluttajat voivat aiempaa paremmin valita saamansa myyntiviestit?

”Yritykset tietysti pyrkivät siihen, että heidän viestejään halutaan saada”, Perko vastaa.

”Se on haastavaa, kun samalla toimialalla on useita brändejä ja vaikkapa jatkossa niiden mobiilisovelluksia. Kuinka monta sovellusta sinne omaan älypuhelimeen mahtuu, ja kuinka monen sovelluksen kanssa kuluttajaa jaksaa asioida? Yrityksen täytyy olla todella ketterä ja hyvä, että pysyy siinä mukana.”

Lisää älyä

Ylilyöntejä silti tapahtuu. Jari Perko mainitsee esimerkkinä verkkokaupassa käynnin, jonka jälkeen kaupan banneri seuraa käyttäjää sivustolta toiselle jopa viikkoja.

”Jos jokin uusia asia otetaan käyttöön ja se on halpaa tehdä, ylinopeudet kasvavat, koska on niin helppoa löydä pökköä pesään.”

”Siinä ei vain ole vielä riittävästi älyä ja asiakasymmärrystä mukana. Fiksussa tekemisessä dataa ja analytiikkaa seurataan todella tarkkaan.”

Hän korostaa, että suoramarkkinointi on edelleen relevantti tapa tavoittaa asiakkaat:

”Ihmisiä kiinnostavat edut, palveluviestit ja tarjoukset. Jos yritys toimii hyvin, suoramarkkinointi kyllä aktivoi myyntiä tosi paljon.”

Läheisempään kontaktiin

Nyt yrityksiä kiinnostaa mobiilisovellusten hyödyntäminen suoramarkkinoinnissa. Sovellukset houkuttavat, koska toisin kuin yleisessä netissä verkkosivuilla, sovelluksessa yritys pääsee läheisempään kontaktiin kuluttajan kanssa esimerkiksi palveluviesteillä.

”Verkossa ovat kaikki muutkin huutamassa. Sovelluksessa on vain asiakas ja yritys”, Perko sanoo.

Yritykselle kertyy paljon tietoa kuluttajasta sen perusteella kuinka tämä käyttää sovellusta.

”Se taas vaatii tietosuojainformoinnilta tosi paljon laatua ja parantamista.”

”Se ei ole helppoa: esimerkiksi jos lanseerataan erilaisia tilattavia palveluviestejä, mitä termejä käytetään, jotta kuluttajat ymmärtävät, mistä on kyse.”

”Tämä sovellusmaailma on kuitenkin niin nuori vaikka netti onkin ollut 90-luvulta asti täällä.”

 

Lue myös

Markkinoija elää mutkikkaita aikoja »
Jari Perko ja sosiaalinen media »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.