Tulostusversio

3/2015

Kolumni: Some syö juorutoimittajan leivän

Teksti: Petri Korhonen

Varokaa, julkkisten kaveriporukoihin kuuluvat seurapiirijournalistit: valta-asemanne on murentumassa. Sosiaalinen media tekee kenestä tahansa lurkkaustaitoisesta taviksesta pop-up-juorumedian.

Elokuun lopulla eräässä julkkiksiakin pursuilleessa tilaisuudessa kuuntelin tunnetun seurapiiritoimittajan harmittelua siitä, miten nykyinen nettiaika on pilaamassa suhdetoiminnan pelisääntöjä. Vaikka lukijat seuraavat parisuhdejuoruja ja julkkiskuulumisia vähintään yhtä innokkaasti kuin aiemmin, niiden tuominen mediaan ei enää ole harvojen ja valittujen erikoistoimittajien yksinoikeus.

Julkisuuden hahmot ovat perinteisesti kertoneet yksityisasioitaan valikoiduille luottotoimittajilleen, sopivasti annostellen. Symbioosi on toiminut mainiosti: Media saa hauskan tai kiinnostavan pikkujutun lukijaklikkien keräämiseen, julkku puolestaan pysyy näkyvissä ja ihmisten muistissa.

Kuulemma nyt tämä herrasmies-nais-käytäntö on murentumassa, ja syynä on tuo paha sosiaalinen media. Uuden sukupolven julkut eivät malta soittaa toimittajalle vaan postaavat itse asiansa Instagramiin tai Twitteriin.

Vihjaileva kokovartaloselfie instassa kertoo yllärivauvauutisen maailmalle nopeammin kuin tuhannen sanan juttu viikkolehdessä. Kuka tahansa voi nähdä ja jakaa sen eteenpäin, eikä konkaritoimittajaa sen jälkeen kehuta skuupin saamisesta.

Toinen asia, jossa teknologisesti rajoittuneemmat vanhan liiton toimittajat jäävät heti alakynteen, on julkkisjuorujen bongaaminen open source intelligencen avulla. Suomessakin tunnetaan aktiivisia nettietsiviä, jotka kärkkyvät pääsyä kuuluisuuksien Facebook-kavereiksi. Joskus riittää myös pääsy julkkiksen FB-kaverin kaveriksi, jos tämä toinen osapuoli on hoitanut tietoturvansa huonosti. Yllättävän usein lurkkaajat myös näyttävät onnistuvan: ruutukaappaukset pikkutuntien höhlistä FB-avautumisista päätyvät hyvin nopeasti somejakoon tai meemien materiaaliksi.

Mikä ikävintä (konkarien kannalta), tällaisten tiedonmurusten löytäminen ei edellytä enää vuosikausien minglausta, vastapalveluksia tai luottamuksellisten suhteiden luomista ihmisarkoihin artisteihin. Riittää vain, että roikkuu kaiket ajat netissä sosiaalisen median palstoilla tiedonmurusia poimien. Ja se onnistuu taviksiltakin.

Näin uutisihmisen näkökulmasta kehitys kuulostaa hyvin ymmärrettävältä. Julkkikselle sosiaalinen media on paljon kätevämpi tiedonjakokanava kuin arvonsa tuntevat ja oikulliset juorutoimittajat. Kun kertoo paljastuksensa haluamassaan palvelussa itse, kontrolloi myös, milloin asia päätyy julkisuuteen, ja missä muodossa sana ensimmäisenä leviää.

Eikä kehitys ole toimittajien ammattikunnankaan kannalta pelkästään paha asia. Hyvä somekaivuri-reportteri saa helposti yhden ainoan kesätoimittajakautensa aikana pengottua esiin vaikka mitä epäolennaista tai olennaista tietoa: julkkisten aviokriiseistä aina kansanedustajien känniläppäpäivityksiin asti.

------

[KIRJOITTAJA]

Petri Korhonen on verkon uutistoiminnasta vastaava Helsingin Sanomien toimituspäällikkö. Twitter: @petri2020



Bookmark and Share
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto

Uutiset

•  = artikkeli on luettavissa vain netissä

 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.