Tulostusversio

4/2015

Tietosuoja on kilpailuetu

Teksti: Kirsi Castrén

Harvalla yrityksellä Suomessa on hallussaan yhtä paljon arkaluonteista tietoa kuin Suomen Asiakastiedolla. Sen tietokannoista löytyvät muun muassa yritysten ja yksityishenkilöiden luottotiedot.

”Asiakastiedon tapaisessa organisaatiossa, jossa tietosuoja on täysin keskeinen osa toimintaa, ei voi ajatella, että tietosuoja-asiat voisi jättää vain nimenomaisesti nimetylle asiasta vastaavalle”, toteaa toimitusjohtaja Jukka Ruuska.

Yleisjohtaja ei voi olla asiantuntija kaikessa, mutta johdon tehtävä on organisoida toiminta niin, että organisaatiosta löytyy riittävä osaaminen.

”Jotta tietosuojasta saisi kilpailuedun, jonka siitä voi saada, johdolla on oltava riittävä ymmärrys tietosuojasta”, Ruuska sanoo.

Osaaminen on ulotettava jollakin tasolla myös työntekijöihin. Näin tietosuoja-asiat voidaan ja osataan huomioida tehokkaammin kaikessa tekemisessä. Johtajan vastuulla on varmistua yrityksen toiminnan lainmukaisuudesta.

”Valitettavasti esimerkiksi rekistereihin liittyviä toimenpiteitä laiminlyödään, eli asia ei missään nimessä ole akateeminen.”

Tietosuojarikkomuksen vakavin seuraus on usein julkisuuden ja asiakkaiden reaktio. EU:n tulevan tietosuoja-asetuksen seurauksena myös sanktiouhka kasvaa. Ruuskan mukaan Asiakastiedossa ollaan jo suurelta osin valmiina asetuksen vaatimuksiin.

”Tietosuoja-asetuksen tuleminen antaa hyvän perusteen tarkistaa ja päivittää yhtiön toiminnot ja käytännöt”, hän sanoo.

Lue myös

Viisas johtaja sijoittaa tietosuojaan ja tietoturvaan »
Johtaja vastaa aina »
Johtajan viisi vinkkiä »
Anna palautetta

Kommentit (0 kpl)

Ei kommentteja.

 

Kommentoi








Kyllä


* = Pakollinen tieto
 

 

tietosuoja_logo_2013.gif

 

 

 

Vastaava toimittaja
Hanna Tamminen


 


 

 

 

 

Julkaisijat
Tietosuojalautakunta
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Viestintävirasto
Patentti- ja rekisterihallitus



 

 

 

 

 

 

 

Rekisteriselosteet »

Tietoa evästeistä »

 

 

 

Tietosuoja-verkkojulkaisua julkaistaan Tietosuoja-lehden yhteydessä. Yhdessä lehti ja verkkojulkaisu tutustuttavat tietosuojan normeihin ja käytäntöön, tietoturvaan ja viestinnän luottamuksellisuuteen. Tarkoituksena on ohjata hyvään rekisterinpitoon sekä tietoturvallisuuden ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseen.